Page 3 - Matematica_VII_brosura
P. 3

Cine sunt autorII?



     RADU GOLOGAN (coordonator) – profesor universitar la Universitatea Politehnica din București – Facultatea de Automatică
     și Calculatoare. Este președintele Societății de Științe Matematice din România și coordonatorul olimpiadelor de matematică.
     Medaliat la olimpiade internaționale de matematică, a absolvit Facultatea de Matematică din București cu diplomă de merit. A

     obținut titlul de doctor în matematică sub îndrumarea academicianului Marius Iosifescu. A publicat peste 40 de lucrări științifice,
     dar și tratate, manuale, culegeri și articole de matematică școlară. Este, de asemenea, o prezență vie în mass-media în probleme
     legate de soarta școlii românești.


     CAMELIA ELENA NEŢA – profesor gradul didactic I la Şcoala Gimnazială nr. 2 din Piatra Neamţ, inspector şcolar la ISJ Neamț
     (2007-2020), membru în diverse grupuri de lucru la nivel judeţean şi naţional, formator în proiecte de formare continuă a
     profesorilor de matematică, lector la Centrul Județean de Excelență Neamț, autor de manuale și culegeri.


     CIPRIAN CONSTANTIN NEŢA – profesor gradul didactic I la Şcoala Gimnazială nr. 2 din Piatra Neamţ, metodist, membru în

     diverse grupuri de lucru la nivel judeţean şi naţional, formator în proiecte de formare continuă a profesorilor de matematică,
     lector la Centrul Județean de Excelență Neamț, autor de manuale și culegeri.


     ELISABETA ANA NAGHI  –  inspector  școlar  pentru  disciplina  Matematică  și Astronomie  în  cadrul  Ministerului  Educației,
     profesor de matematică cu gradul didactic I, titular al Colegiului Economic „P. Cozma” din Oradea, județul Bihor. Formator
     național pentru disciplina Matematică în cadrul diverselor proiecte/ programe, membru în grupul de lucru pentru elaborarea
     programelor școlare, membru al Comitetului Național Român de Astronomie, persoană resursă pentru Romania Space Agency

     ( ROSA). Experiență de peste 38 de ani în învățământ: la catedră (metodico-științifică), în inspectorat, în minister, ca președinte
     executiv la olimpiade naționale de matematică și  alte specialități, participare în grupurile de lucru pentru elaborare de proiecte
     de programe școlare pentru curriculum obligatoriu și pentru curriculum la decizia şcolii, elaborare itemi pentru examenele
     naționale, evaluator în diverse comisii de olimpiade și concursuri școlare (matematică, astronomie, interculturalitate etc.).







                                          ALGEBRĂ








             ALGORITMUL DE CALCUL AL RĂDĂCINII PĂTRATE A PĂTRATULUI UNUI NUMĂR RAȚIONAL              ASEMĂNAREA TRIUNGHIURILOR

              MULȚIMEA NUMERELOR REALE  CAPITOLUL 1                                            CAPITOLUL 6
                                          _

                                             √  13’69
                                          _
              1. Despărţim numărul în grupe de câte două cifre, de la dreapta la stânga .
              2.  Căutăm numărul cel mai mare al cărui pătrat este mai mic sau egal cu 13
                  _
                                                 9
             Să calculăm    √  1369    .    2     √  13’69     3            Împărţirea unui segment în părţi proporţionale cu numere (segmente) date
               (prima grupă):   3       < 13 <   4       .  Scriem la rezultat 3 şi scădem din 13 pe    3      ; 3 este
                                                4
                                           _
                                              √  13’69     3
                                                                             Construiţi pe segmentul AB
                                                 9    6
               3. Lângă primul rest parţial (4) coborâm următoarea grupă . Sub rezultat trecem
                                                                                         EXERSĂM ÎMPREUNĂ
                                               4  69
               dublul rezultatului parţial consemnat până la această etapă (în cazul nostru 3
                                                                            de lungime l punctele D şi E, astfel încât
                                                                                                      DESCOPERIȚI
                                            _
                                                                            segmentele   AD  ,   DE   şi   EB   să fie proporţionale
                                                                           cu numerele 2, 3 şi 4 .
                                                  9    67 · 7 = 469

               rezultat parţial .  2  2       √  13’69     37              M   şi   N   la   PB   şi notăm cu   D   şi   E   punctele de in-  segmente congruente .
                                                                                                     În  prima  lecţie  din  capi-
                4. Verificăm de câte ori se cuprinde 6 (dublul rezultatului parţial) în 46;   46  :  6 = 7   ,

               este rezultatul parţial, deci consemnăm dublul său, 6) .
                                                                            Rezolvare.  Construim  semidreapta    Ax    şi,
                                                                                                    tol  am  văzut  cum,  folosind
                rest 4 . Trecem 7 lângă 6 (de sub rezultat) şi calculăm   67 ⋅ 7 = 469  .  Dacă rezultatul
                                                 4  69
                                                 4  69
                înmulţirii lui 67 cu 7 era mai mare decât 469, încercam o cifră mai mică (  66 ⋅ 6  ) .
                                                                           alegând o unitate de măsură   u   convenabilă,
                                                                                                    teorema  paralelelor  echidis-
                                                   0
                                                                                                   tante, putem împărţi un seg-
                                                                           notăm punctele   M  ,   N   şi   P   astfel încât   AM = 2u  ,
                                            _
                                               √  1369    = 37
                                                                           MN = 3u   şi   NP = 4u  .  Construim paralelele prin
                                                                                                   ment  de  lungime  dată  în  n
                 5. Deoarece se obţine restul 0 şi nu mai sunt alte grupe de coborât, algoritmul
                 se încheie, având rezultatul extragerii rădăcinii pătrate (dintr-un pătrat al unui
                                                                           tersecţie ale acestora cu   AB  .  În triunghiul   ANE  ,
                                                                                                    De exemplu, putem folosi
                                                                           AM
                                                                           _
                                                                            _
                                                                             MD ∥ NE  , aplicând teorema lui Thales obţinem:
                                                                              _
                                                                                                   metoda  respectivă  pentru  a
                                                                          MN
                                                                                _
                                                                                        =     AD         ⇔     AD          =     DE            .
                                                                            DE
                                                                              AM
                                                                                                   împărţi  segmentul    AB    în  9
                                                                           AD
                                                                                                   segmente  congruente,  fie-
                                                                          _
                                                                            _
                                                                              _
                                                                           Continuaţi singuri rezolvarea şi demonstraţi că
                                                                                _
                                                                          AM
                               Calculul rădăcinii pătrate prin algoritmul descris anterior mai
                                                                            MN
                                                                              NP
                                                                                                   care dintre ele cu lungimea   p  ,
                                                                                        =     DE          =     EB          ⇔     AD          =     DE         =     EB           .
                                                                                2
                 număr natural) .  este întâlnit şi sub denumirea de „extragere a rădăcinii pătrate” .  Matematica este limba cu care   MN  _ 3  _ 4  fel încât   AD = 2 p   şi   DE = 3 p  .
                                                                                                   iar punctele   D   şi   E   sunt ast-
                                ATENȚIE
                               !
                                                               Dumnezeu a scris universul.
                                                                                                  Comparaţi cele două metode!
                                                                            SĂ ÎNVĂȚĂM!
                                                                            Galileo Galilei
                    IMPORTANT
                                            EXERSĂM ÎMPREUNĂ
                   Pentru  fracţiile  zecimale,
                                                                             1564–1642
                                ​ Calculaţi:    √  21904   ;      43681   ;
                                     _
                  diferenţa  în  calcularea  rădă-  √  1, 1236   ;    √  0, 9801    .      √ _        √  4’36’81        209 409 · 9 = 3681  rioară, pentru a împărţi segmentul dat în   n   segmente consecutive (părţi) pro-
                   cinii pătrate este că gruparea
                                            _

                                   _
                                                                           Considerăm un segment   AB   de lungime   l  cm  .   Generalizând problema ante-
                   cifrelor câte două se face atât
                                               40 · 0 = 0
                                _
                                                                                      2    ,   a

                                                                                     1
                   de la virgulă spre stânga, cât
                                            4
                                                                                         n
                                                                          porţionale cu numerele pozitive   a      ,   a   3    ,   . . .,   a       parcurgem următorii paşi:
                                _
                                   √  2’19’04        148
                   şi de la virgulă spre dreapta .
                                                                          1
                                                                          • Construim o semidreaptă   Ax  , ca în desenul alăturat, şi, folosind o unitate
                                                                             1      2
                                    288 · 8 = 2304
                                                  0
                                                                         A   A        =   a   1     ,   A    A        =   a   2     ,   A    A        =   a   3     ,   . . .,   A       A        =   a   n      .
                                1
                                                                         de măsură   u   convenabilă, notăm pe aceasta punctele    A      ,    A      ,    A      ,   . . .,  A        astfel încât
                                 119     24 · 4 = 96  =36     3681       tele   B       ,   B   3     ,   . . .,   B      . 2      3  1  2 n−1  3  n  n−1  n  1  2  3  n
                                                                            2     ,   B
                                                3681
                                                                           1
                                                                               n−1
                                   96
                                                                          • Paralelele prin punctele    A       ,    A       ,    A       ,   . . .,   A       la    A        B   intersectează   AB   în punc-
                      ATENȚIE
                    ! Când  ajungem  în  dreptul     2304      0 _                        =     _        =  .  .   .  =     _      . 1  2  n−1  n
                                                                                1
                                                                            2
                                                                         _
                                                                         B   B        B       B
                                                                          1
                                                                                 B       B
                                                                           1

                    virgulei  de  la  numărul  din     2304        √  0,98’01        0,99    a   n        a   n
                                                                             a   2
                                                                               n−1

                                                                           a   1
                                                 9 · 9 = 81
                                                                          • Segmentele   A   B       ,    B        B       ,   . . .,   B       B        sunt propor ţionale cu    a   1      ,   a   2      ,   .   .   . ,       , adică
                    care se extrage rădăcina pă-
                                        0
                                                 189 · 9 = 1701
                                              0
                     trată,  trebuie  să  mutăm  vir-
                                  _
                                              =98
                                  1
                     gula la rezultat .      √  1,12’36        1,06 20 · 0 = 0    81   1701  ACTIVITATE PRACTICĂ
                                  =12
                                      0  206 · 6 = 1236    1701
                                                    0
                                     1236                                 BC = 3 m  , precum şi punctele   M ∈ AB   şi   N ∈ BC  , astfel încât   AM   să fie o treime din   AB   şi   MN ∥ AC  .  Pe
                                     1236
                                                                         Folosind  cretă,  ruletă  şi  o  sfoară,  desenaţi  în  curtea  şcolii  un  paralelogram    ABCD  ,    AB = 6  m  ,
                                             0                          şi susţineţi-vă opiniile personale privind raţionamentele făcute . (Va fi necesar să recapitulaţi proprie-
                                                                        echipe, formulaţi, în scris, paşii parcurşi în fiecare etapă . Prezentaţi în faţa colegilor materialul scris
                                                                        tăţile paralelogramului pentru realizarea activităţii .) Ataşaţi materialul scris la portofoliu .
                      18
                                                                                                        163
   1   2   3   4   5   6