Page 3 - educatie_tehnologica_VII_brosura
P. 3

Cine sunt autorII?



     IOANA CORINA ROTARU – profesor grad didactic I cu dublă specializare, educație tehnologică-informatică (Colegiul Național
     „Emil Racoviță”, Iași), doctor în științe ale educației, profesor metodist, mentor și coordonator de practică pedagogică, formator
     național,  autoare  de  manuale  școlare,  auxiliare  curriculare,  ghiduri  metodologice,  programe  școlare,  membru  în  comisia

     națională pentru disciplina educație tehnologică, propunător de subiecte pentru olimpiada națională.


     DANIELA VLĂDUȚ – director adjunct, profesor grad didactic I cu dublă specializare, educație tehnologică-informatică (Școala
     Gimnazială „Colonel Constantin Langa” Miroslava, Iași), autoare de manuale școlare, ghiduri didactice și programe pentru
     discipline opționale, de articole în revistele și pe site-urile de specialitate.


     MIHAELA BĂSU – profesor cu dublă specializare, educație tehnologică - informatică, (Colegiul Național „Vasile Alecsandri”, Iași),
     grad didactic I, doctor în inginerie industrială, autoare de manuale școlare, ghiduri didactice și auxiliare școlare, membru AGIR.



                                                                                   7 7 7
                                                        Noțiuni introductive
                                                 Unitatea 1

                                         Unitatea
                                            1


                                              Noțiuni
                                           introductive





                                     Unitatea 3             1.   De la resursele naturale la produsul finit
                  Lemn și produse din materiale lemnoase    2.   Resurse utilizate în realizarea unui produs

                                                            4.   Recapitulare. Evaluare sumativă
       38 38                                                3.   Elemente de limbaj grafic

                                                  Profesorul
           Bibliotecile gratuite amplasate în locuri publice au ca scop încurajarea lecturii într-un
                                                 urmărește derularea
          mod interactiv. Milioane de cărți sunt schimbate în fiecare an, sporind astfel accesul la   activităților, îndrumă și   Operații de finisare:  Unitatea 4  Metale și produse din materiale metalice  67
           Proiectul vostru
                                                sprijină elevii în îndepli-
                                                nirea sarcinilor de lucru,
                                                   Pe parcursul unității de învățare, veți dobândi următoarele competențe:
            Împreună, veți crea o minibibliotecă de stradă, pentru a promova cititul și pentru a
                                                 pe durata desfășurării
          cunoaștere pentru cititorii de toate vârstele și din toate mediile.
                                            Rezolvarea de probleme în realizarea unui produs folosind simboluri și termeni specifici tehnologiilor și achi-
           împărtăși pasiunea pentru lectură. Aceasta poate fi un mic dulap din lemn, cu acope-
                                                   activității.
           riș, cu o ușă fixată în balamale, prevăzută cu geam. O închizătoare simplă (un cârlig)
                                                                    picioarele, iar la capetele lor se atașează clopoțeii;
                                                                    – se montează cu șuruburi și piulițe cele patru bucăți de lanț care reprezintă
                                            Promovarea produselor realizate pe baza unor criterii de calitate în vederea valorificării optime;
                                                                   Etapa 4:
                                                                    – se atașează de corpul pisicii o agățătoare din sârmă.
                                                                                                      Știați că?
                                            Analiza critică a consecințelor dezvoltării tehnologice asupra sănătății și bunăstării indivizilor, comunităților
                                          ziții din matematică și științe;
                           Ia o carte, lasă o carte!
           permite accesul tuturor la cărțile din bibliotecă.
                                                                   capul și corpul pisicii.
                                                                                                   l Atât folia de aluminiu, cât și cea din
                            l Tema proiectului: Minibiblioteca stradală
                                                                   – se asamblează cu șurub și piuliță cele două cutii de conservă care reprezintă
                                                                                                   staniu (staniol) au multiple utilizări le-
                            l Mod de lucru: pe grupe de câte 3–4 elevi
                            l  Materiale  și  unelte/instrumente  necesare:  semifabricate  lemnoase,
                                                                   – se lustruiesc cutiile;
                                                                                                   gate  de  ambalarea  produselor  alimen-
                             cuie, adeziv, sticlă/plexiglas, balamale, vopsele, ciocan, fierăstrău, pensulă
                                                                                                  tare. Deșeurile se colectează împreună
                            l Timp de lucru: 5 săptămâni
                                                                   – se atașează un element de decorare la gâtul pisicii.
                             1. Folosind ca sursă de documentare internetul, identificați modele de
                                                                  manuală, clește pentru tăiat sârma, pensulă
                                                                   Unelte, scule, instrumente de măsură: ruletă, ciocan, burghiu, mașină de găurit
                              2. Colectați materiale refolosibile și resturi de lemn existente în gospo-
                             l Planul tematicii:  și a mediului.   litatea asamblărilor, să nu existe muchii tăioase etc.)  cu metalele, dacă folia este curată.
                                                                  Controlul de calitate: se verifică aspectul general al produsului (stabilitatea, ca-
                             minibiblioteci stradale.
                              dărie, care vă pot fi utile în realizarea produsului.
               3. Decideți tipul de minibibliotecă pe care o veți realiza, având în vedere resursele disponibile.   Termen  și vă veți bucura de sunetul lor plăcut.  televizor în aproximativ trei ore.
               4. Stabiliți dimensiunile minibibliotecii, luând în considerare dimensiunile unei cărți.
               6. Calculați bugetul de venituri și cheltuieli, utilizând materialele existente în gospodărie. Dacă este nevoie de achi-
                                                                 componente în culori vii.
                                                                  Pentru a înveseli produsul realizat, puteți vopsi mai întâi elementele
                ziționarea unor materiale, analizați raportul calitate – preț. Identificați surse de venit pentru finanțarea lucrării.
                                                                                                     Ambalaj din staniol
               5. Realizați schița și reprezentați produsul în trei vederi.
                                                                  Agățați pisica cu clopoței în locuri în care se formează curenți de aer
                9. Pregătiți uneltele/sculele/instrumentele necesare executării fiecărei operații tehnologice și organizați locul
                8. Stabiliți sarcini clare pentru membrii echipei și realizați un grafic de lucru.
                7. Completați fișa tehnologică și calculați bugetul de timp.
                                                                                                l  Reciclarea unei singure doze metali-
                                                                  Și tu poți!
                                                Activitatea Responsabil
                                                                                                ce de suc economisește o cantitate de
                                                                                                energie egală cu aceea consumată de un
                 10. Realizați minibiblioteca, respectând normele de sănătate și securitate
                                                 1.
                 de muncă după criterii ergonomice.
                                                 2.
                                                                  Reciclarea creativă este o modalitate plăcută și folositoare de uti-
                 în muncă în timpul lucrului. Pictați-o în culori vesele!
                                                                lizare a deșeurilor, care contribuie la protejarea mediului înconjură-
                                 Norme de sănătate și securitate în muncă:
                                                                tor. Dozele de aluminiu pot fi refolosite datorită formei compacte, dar
                                          l  Se va evita contactul ochilor cu adezivi sau vopsele (pot
                 11. Prezentați colegilor lucrarea realizată.
                                                                și a rezistenței materialului din care sunt fabricate.
                                                                aluminiu.
                                          puteți răni colegii;
                                          l  Se  va  păstra  ordinea  la  locul  de  muncă  și  se  va  asigura
                                                                 Realizați produse ornamentale pentru grădină, utilizând doze din
                  l  Se va utiliza echipament de protecție (halat, mănuși, oche-  l  Nu gesticulați având în mână obiecte ascuțite, pentru că vă  clarea creativă”.
                                           conține substanțe toxice);
                   l  Se vor verifica mânerele uneltelor: dacă sunt bine fixate,
                                                                 Descoperiți și alte produse simple care se pot realiza din dozele de
                    dacă nu prezintă fisuri, crăpături, așchii ori reparații prin
                                           curățenia la finalul lucrului.
                   lari, mască de protecție);
                                                               aluminiu. Realizați o expoziție cu produsele realizate, cu titlul „Reci-
                   l  Se vor manevra cu atenție uneltele/sculele;              Decorațiuni din doze metalice  Doze de aluminiu
                    legare cu sârmă;
   1   2   3   4   5   6