Page 7 - religie_VI
P. 7

Ghid de utilizare a manualului



                      Manualul cuprinde varianta tipărită și varianta digitală



              Ministerul Educației
                                                                                             Rezolvă
                                                                        Simboluri
                             +                                          folosite
                         Manual                                                              Privește
                        pentru clasa
                         a VI-a                                         în varianta
                         Cristina Benga
                         Aurora Ciachir
                         Niculina Filat                                 digitală
                         Mihaela Ghițiu
                         Ioana Niculae
              ORINT                                                                          Vizionează
              C GIST IC
              LO
                      RELIGIE
                   CULTUL ORTODOX
                     Manualul este structurat în unități de învățare, care cuprind:
                                                        LECŢIE
              Titlul lecţiei  Înțelege textul  Citește și răspunde  Intră în joc       Mozaic intercultural

         Lecția 1                                              Intră în joc              Mozaic intercultural
                                      Înțelege textul                                 În zilele noastre, teritoriul Țării Sfinte este vizitat de mulți pelerini,
                                  1. Argumentează motivele pentru care ținuturile locuite de   Peisajele descrise în Sfânta Scrip-  atât creștini, cât și de alte religii. Printre locurile unde ei se roagă și retră-
                                  evrei poartă numele de Țara Sfântă. Numele de Țara Făgăduinței   tură sunt foarte variate: munți, văi,   iesc istoria pe care o amintește și Sfânta Scriptură se află: Ierusalimul,
                                                                                      Cana Galileii, Betleemul, Nazaretul, Ierihonul și râul Iordan.
                                                               deșert, mare. În partea de nord a
                                  era folosit și în vremea Mântuitorului?  Țării Sfinte este situată valea rodi-  Ierusalimul este centru religios pentru cele trei mari religii monote-
                                  2.  Care  era  viața  zilnică  a  evreilor  în  vremea  Domnului
         Și mare va fi stăpânirea   Iisus Hristos? Numai la Templu se puteau asculta învățăturile   toare a râului Iordan. La răsărit de   iste. Aici se găsesc monumente reprezentative cum ar fi:
                                                               aceasta se înalță podișuri, unde pasc
          Lui și pacea Lui nu     rabinilor?                   oi și vite. Spre apus sunt dealuri îm-  a. pentru iudaism – Zidul Plângerii sau Zidul de Apus (un frag-
          va avea hotar. Va                                    pădurite. Până la Marea Mediterană   ment ce măsoară 57 metri din cel de-al doilea templu distrus de către
         împărăți pe tronul și peste                           și în jurul Mării Galileii se întinde o   romani în anul 70 d.H.). Este cel mai sfânt loc de rugăciune și pelerinaj
                                                                                      pentru evrei.
          împărăția lui David,       Citește și răspunde       câmpie roditoare.      b. pentru creștinism – Biserica Sfântului Mormânt (locul unde a
                                                               Rezolvați cerințele:
          ca s-o întărească și s-o                             1.  Priviți cu atenție harta Țării Sfinte   înviat Hristos). Este cel mai sfânt loc pentru creștini.  Cupola sau Domul Stâncii, conform
         întemeieze prin judecată   Viața socială a evreilor era diferită în funcție de statutul fiecărei familii.   de pe coloana alăturată și realizați,   c. pentru islam – Nobilul sanctuar (Al Haram Al Sharif ) – un com-  tradiției, adăpostește locul de rugă-
                                                                                                     ciune al patriarhului Avraam.
         și prin dreptate, de acum   Micile comunități erau alcătuite din oameni bogați, care aveau mult timp   împreună cu profesorul de religie   plex ce cuprinde Moscheea Al Aqsa și Cupola Stâncii. A fost construit
                                 liber, dar și din oameni modești. Primii dețineau pământ pe care îl lucrau
                                                                                      între anii 687 și 691 de către califul Abd al-Malik. Este cea mai veche
                                                               și colegii, o excursie imaginară.
           și până-n veac.       și cu recoltele obținute făceau comerț. Evreii acordau o atenție sporită bă-     Colectivul clasei se va împărți pe   construcție islamică funcțională din lume și important loc de pelerinaj.
                                                               grupe.
            Isaia 9, 6           ilor publice și sănătății. Tratamentele se bazau pe plante, iar vindecarea      Unii elevi vor  fi ghizi,  iar alții   Astfel, Ierusalimul ne învață că iubirea față de semeni nu are granițe.


                   Ierusalimul în vremea lui Iisus Hristos  unui bolnav revenea adesea în sarcina fariseilor, care erau conducătorii   excursioniști.   Cupola Stâncii
                                 religioși ai vremii. Printre preocupările lor importante erau educația, pe   2.  Alegeți, împreună cu colegii, o   Moscheea Al Aqsa
          Țara Sfântă în vremea Mântuitorului Hristos  care o făceau în familie, dar și ritualurile de nuntă și înmormântare. Oa-  zonă de pe hartă și încercați să
                                 menii de rând se ocupau cu păstoritul, cu meșteșugurile, cu tâmplăria, cu
                                 țesătoria, cu pescuitul sau alte lucrări gospodărești.   aduceți completări legate de re-
                                                               lief, tradiții, port, arhitectură.
          rezența  și  lucrarea  lui  Dumnezeu  în  istoria  po-   acoperișuri, pentru că ploua foarte rar. Ei îngrijeau   Toate acestea serveau comunității și dezvoltau relații de respect.  3.  Citiți din Sfânta Scriptură frag-  Țara Sfântă
         Pporului  evreu  s-au  făcut  simțite  prin  promisiu-  animalele, măcinau grâu, pescuiau, cultivau pămân-  mentele din Sfânta Evanghelie
         nea unui Mântuitor și a unui ținut binecuvântat, Țara   tul sau țeseau. Doar atelierele tăbăcarilor și ale olari-  după Ioan 10, 7-8 și Sfânta Evan-  Activitate interactivă
         Făgăduinței sau Canaanul (care corespunde astăzi, în   lor erau așezate la marginea comunității.   ghelie după Marcu 6, 3. Iden-
         cea mai mare parte, Israelului). El i-a călăuzit mereu, i-a   În zilele de Sabat (ziua de odihnă) sau de sărbă-  tificați meseriile cunoscute în   Deși  Țara  Sfântă  este  locuită  majoritar  de  evrei  și  de  musulmani,
         eliberat de sub robia egipteană și i-a ajutat pe conducă-  toare, femeile și bărbații mergeau la Templu sau la   vremea Mântuitorului.  creștinii își pot manifesta și ei credința pe aceste meleaguri. Tezaurul
         torii evreilor să păstreze credința monoteistă. Influen-  sinagogă. Aici obișnuiau să citească un fragment din   său spiritual ne amintește permanent de activitatea de propovăduire pe   Biserica  Sfântului  Mormânt  (aici
         țați de marile civilizații ale Mesopotamiei și Egiptului   Tora (cartea sfântă) așezați pe băncuțe sau pe rogo-  care a avut-o aici Mântuitorului Hristos.   Zidul Plângerii  într-o gravură din secolul al XIX-lea)
         și ocupați mai târziu de romani, evreii nu și-au pierdut   jini. După ce se termina acest ceremonial, familiile   • Realizează în caiet tabelul de mai jos și completează cu ajutorul   a fost construită între anii 326 și 335
         credința și nu au renunțat la tradițiile lor. De aceea,   organizau o masă festivă, marcând astfel sărbătoarea   profesorului spațiile libere:  Privește imaginile și, pe baza textului de mai sus, răspunde la întrebări:  de către împărăteasa Elena, pe locul
         Dumnezeu a ales acest popor din care urma să se   religioasă. Un rol important îl aveau și pelerinajele de   Scene din viața zilnică a evreilor  1. Ce însemnătate are pentru creștinul de astăzi pelerinajul?  unde  a  pătimit  și  a  fost  răstignit
                                                                                      2. Cum putem contribui la păstrarea patrimoniului creștin din Țara
         nască Fiul Său, Domnul Iisus Hristos. Astfel, aici a   la Ierusalim, unde evreii cântau și dansau. La Templu   Portofoliu  Denumire  Țara Sfântă  Țara natală  Domnul Iisus Hristos.
         luat naștere creștinismul. Tot în această țară au trăit   se ascultau învățăturile înțelepților și ale rabinilor.  Caută și vei afla  interdisciplinar  Relief  ..........................  munți.......  Sfântă?
         Apostolii, ucenicii Săi, și s-au conturat primele forme       Locuitori  ..........................  ......................  Ține minte...  ...și pune la inimă.
         de organizare a Bisericii. Cu trecerea timpului, această   Vocabular  •  Vizionează pe Youtube filme docu-  Meserii practicate  păstoritul
         regiune  geografică,  situată  pe  malul  estic  al  Mării   mentare despre Țara Sfântă.   Realizează un  colaj sau un   Lăcașul de cult  ......................  biserica
         Mediterane, se va numi Țara Sfântă.  •  monoteism = credința într-un singur Dumnezeu.  Imagini din Țara Sfântă  •  Ierusalimul este cetate sfântă pen-  jurnal de călătorie care să aibă   Credința  monoteistă  ...................................  •  În Țara Sfântă a luat naștere creștinismul și pe aceste meleaguri a   Cât de iubite sunt locașurile Tale,
          Deși în perioada respectivă cultura greacă și cea   •  a propovădui = a răspândi învățătura despre Dumnezeu.  tru cele trei mari religii monote-  unul din următoarele titluri:   Educația  ......................  familie, școală  propovăduit Mântuitorul învățătura Sa.   Doamne al puterilor!
                                                               – Călătorie în Țara Sfântă;
         romană aveau o influență semnificativă, evreii și-au   •  periferie = margine.  1. Cu ajutorul textului și al imaginilor de mai sus descrie diferite as-  iste: iudaism, creștinism și islam.   – Obiceiuri din Israelul de ieri și   •  Cel mai important oraș era Ierusalimul, unde se găsea și Templul.   Psalmul 83, 1
         păstrat  modul  specific  de  viață.  Trăiau  simplu,  nu   •  sinagogă =  loc de adunare și rugăciune în vremea   pecte din viața socială a populației evreiești din vremea Mântuitorului.  Accesează pagina www.filmedo-  de azi;  • Observă asemănările dintre Țara Sfântă și țara natală.  Aici veneau familiile evreilor la marile sărbători.
         departe  de  apă.  Evitau  zonele  deschise  de  câmpie   Mântuitorului.  2. În pildele rostite, Iisus Hristos dădea multe exemple desprinse din   cumentare.com  și vizionează do-  – Calitățile poporului evreu.  • De ce este Țara Sfântă vizitată de creștinii din întreaga lume?  •  Viața socială a evreilor era în strânsă legătură cu tradițiile religi-
         și organizau piețele la periferia satului. Viața lor zil-  •   rabin = îndrumător religios pentru comunitatea iudaică.  viața de zi cu zi. Discută, împreună cu profesorul de religie, de ce Mân-  cumentarul:  Ierusalim – o poartă   oase ale acestora.
         nică se desfășura fie în afara casei, fie în curți sau pe   •  islam = religia musulmană.  tuitorul a ales această modalitate de a vorbi oamenilor.  către istorie și credință.
                                                                         14                      15
                    12                      13
        Textul lecției  Vocabular           Caută și vei afla  Portofoliu interdisciplinar  Ține minte...  ...și pune la inimă
        PROIECT EDUCAŢIONAL        LECTURĂ CU FOLOS              RECAPITULARE               EVALUARE
          INTERDISCIPLINAR
            Proiect educaţional interdisciplinar  Lectură cu folos    Recapitulare                 Evaluare
                La drum cu Dumnezeu      Sfinții Evangheliști (I)         III. Citiți textul:  I. Răspunde cu adevărat (A) sau fals (F):
                                                                             Și cerul sfânt,
                                                                             Și-acest pământ,  a. Sfânta Parascheva a trăit pe teritoriul țării noastre.
                                                                             S-au luminat prin prunc.  b. Pelerinajul este răspunsul nostru la chemarea lui Dumnezeu și pri-
                                                                             Și s-au sfințit,  lej de a ne întări credința.
                                                                                              c. Sfântul Dimitrie cel Nou este ocrotitorul Moldovei.
                                                                             Și s-au slăvit,
                                                                             Acei ce L-au primit.  d. Colindatul este o tradiție specifică Paștelui.
                                                                              Colindul Din cer senin (fragment)
                                                                                              II.  Găsește  corespondența  potrivită  între  Sfinții  următori  și  locul
                                                                          • Extrageți din textul de mai sus cuvinte care ca-  unde odihnesc moaștele lor:
                                                                          racterizează Sărbătoarea Nașterii Domnului.  1. Sfânta Parascheva   a. Lainici
                                                                          • Alcătuiți o scurtă compunere în care să descrieți   2. Sfântul Irodion   b. București
                                                                          cea mai frumoasă amintire legată de tradiția colin-  Punctaj cerințe I-IV  3. Sfântul Dimitrie cel Nou   c. Iași
                                                                 Încondeierea ouălor  datului. Găsiți un titlu potrivit.  1 punct   III. Transcrie în caiet și completează textul de mai jos, adăugând
                                                                          • Redactați un text de 10-15 rânduri, în care să   răspuns corect.
                                                              Să ne amintim ce am studiat în această unitate   descrieți bucuria și emoția întâlnirii cu prietenii la   0,5 puncte   cuvintele din paranteză:
                                                              de învățare:  Sărbătoarea Învierii Domnului. Arătați ce v-a impre-  În Ajun de Crăciun, preotul merge cu .................. Nașterii, din casă
                                                              •  Marile  sărbători  creștine  din  perspectiva   sionat mai mult.  răspuns parțial corect.  în  casă,  pentru  a  vesti  această  minune.  Sărbătoarea  Învierii  este  o
                                                              tradițiilor legate de acestea: Nașterea și Învierea   0 puncte   sărbătoare a ............................... sufletești. Mulți creștini păstrează tra-
                                    Sfântul Evanghelist Matei  Sfântul Evanghelist Marcu  Domnului.  IV. Jurnal reflexiv.  răspuns incorect.  diția de a îmbrăca ceva  .............................. de Paști. Mântuitorul călă-
                  Mănăstirea Putna                            • Pelerinaje și procesiuni creștine.  • Completați în caiet enunțurile de mai jos:  torea în fiecare an, la Templul din ..........................., pentru sărbătoarea
                                  Sfântul Apostol și Evanghelist Matei era originar   Sfântul Evanghelist Marcu nu a fost ucenicul Dom-
                                                                          •  Cel  mai  mult  din  această  unitate  de  învățare
         Prin acest proiect ne vom dezvolta calitățile organizatorice și vom îmbina armonios credința, cultura și   din Capernaum. Înainte de întâlnirea cu Iisus Hristos   nului Iisus Hristos, ci al Sfinților Apostoli Petru și Pavel.   I. Lucrați în bănci, în echipe de câte doi elevi, pen-  mi-a plăcut   Punctaj cerință V  Paștilor. După Învierea Sa, Ierusalimul a devenit loc de ...........................
                                                                                              pentru creștini.
         aspectele practice / economice ale vieții.  se numea Levi și a făcut parte din grupul celor doi-  Era de neam evreiesc, iar mama sa devenise o creștină   tru a realiza o planșă cu tradiții de sărbători.   4 puncte  (Ierusalim, pelerinaj, nou, icoana, înnoirii)
                                 sprezece  Apostoli.  Din  cele  mai  vechi  mărturii  ale   evlavioasă. Multă vreme notase tot ceea ce auzise în   • Cel mai ușor de înțeles a fost   respectarea cerințelor.
         1. Stabilirea domeniului de interes  Discutați contribuția pelerinajului la păstrarea și pro-  Bisericii, el a fost cel care a scris prima Evanghelie   activitatea misionară a Sfinților Apostoli și, cu talentul   • Pe o coală A3 formulați întrebări pe care le no-  • Cel mai greu de înțeles a fost
         În  general,  bucuria  oricărei  călătorii  este  strâns   movarea valorilor culturare și ale credinței.  a Noului Testament, în limba aramaică, vorbită pe   său de povestitor, a istorisit despre viața și activitatea lui   tați pe coloană în centrul planșei.   •  Cea mai importantă virtute pentru mine este   2 puncte   IV. Citește textul și răspunde la întrebări:
         legată de aflarea unor locuri încărcate de istorie, de   2. Alegerea temei   atunci de către evrei. Pentru că Evanghelia sa aduce   Iisus. Astfel a scris o Evanghelie scurtă, simplă și clară,   • În stânga formulați răspunsurile.   • Aș vrea să descopăr mai multe despre   respectarea parțială   Și-n miez de noapte, dulce, sfânt,
         cultură, de cunoașterea unor oameni noi. Pelerinajul   mereu  în  atenție  sintagma  Împărăția  Cerurilor,   care să permită oamenilor să-L cunoască pe Mântuitorul   • În dreapta planșei realizați câte un desen cores-  a cerințelor.  Din cer cu stele-a răsunat,
                     Împreună cu profesorul invitați în clasă un speci-
         este mult mai mult. El aduce, pe lângă toate benefici-  alist în turism, un profesor de educație plastică și un   ea este numită și Evanghelia Împărăției. Iisus este   așa cum a fost în realitate. El a pus accentul foarte mult   punzător fiecărei întrebări.  0 puncte   Se rumenise cerul sfânt,
         ile de natură culturală, lucrul cel mai important: întâl-  profesor de economie sau educație antreprenorială.   numit de către Sfântul Evanghelist Matei Hristosul,   pe faptele minunate ale Fiului lui Dumnezeu.   • Prezentați planșa celorlalte echipe.  nerespectarea   Păstorii s-au cutremurat.
         nirea cu Dumnezeu și sfinții Săi, binecuvântarea Lui.   • Organizați o ședință de brainstorming pentru a   care înseamnă Unsul  lui Dumnezeu. Îi spune și Fiul   A propovăduit credința în Egipt, unde a compus   cerințelor.   Din slăvi un înger coborî
         Pelerinajul întregește minunata călătorie a fiecăruia   lui David, pentru că Maica Domnului provenea din   una dintre primele Liturghii, din textul căreia încă se   II. Scrieți pe patru bilețele următoarele cerințe:  ,,Fiți veseli”- îngerul le-a spus,
         dintre noi prin viață și este prilejul unor descoperiri   alege tema proiectului asociată domeniului de interes.  neamul  regelui  David.  El  dorea  foarte  mult  ca  oa-  mai păstrează astăzi un fragment. În iconografie este   • Enumerați două tradiții de Paști;  Se acordă 2 puncte    ,,Plecați, și-n staul veți găsi
                     • Puteți alege o temă pentru întreaga clasă sau să
         deosebite privind relația noastră cu Dumnezeu și cu   vă împărțiți pe echipe (spre exemplu: Agenția de tu-  menii  să  înțeleagă  că  Iisus  este  acel  Mesia  despre   însoțit  sau  reprezentat  de  simbolul leului.  Biserica   • Exemplificați două tradiții de Crăciun, din zona   din oficiu.  Pe Craiul stelelor de sus!”
                                             Ortodoxă îl prăznuiește la 25 aprilie.
         lumea. A fi pelerin înseamnă a te îmbogăți în Dum-  rism, Pelerin în România, Mănăstiri și muzee, Zile   care  vorbeau  profeții.  Sfântul  Matei  a  propovăduit   voastră;  Nota................  Colindul Nașterea Domnului (fragment)
         nezeu, a spori în credință, a te dezvolta atât spiritual,   de hram sau Sfinți ocrotitori ai țării noastre etc.).   Cuvântul lui Dumnezeu mai ales în Persia și Etiopia.   Știați că...  • Ați fost într-un pelerinaj? Dacă da, când, unde și
         cât și cultural, a trăi bucuria împărtășirii credinței cu   Sfintele  sale  moaște  se  găsesc  astăzi  în  Italia,  la   ...Simbolurile  Sfinților  Evangheliști  sunt  înteme-   ce ați dobândit în urma acestuia?  a. Cine a vestit oamenilor Nașterea Domnului?
         cei împreună călători cu tine, a simți că nu ești singur   3. Identificarea resurselor  Catedrala din Salerno. În iconografie este însoțit sau   iate pe texte din Sfânta Scriptură? Astfel, în Apoca-   • Scrieți trei locuri de pelerinaj din țara noastră.  b. Găsește cuvinte legate de o anumită tradiție a Crăciunului. Despre
         în căutările tale în această mare aventură a vieții.  Împreună  cu  profesorul  și  persoanele  invitate   reprezentat de simbolul îngerului, deoarece Evan-  lipsa  4,  7  citim:  Și  ființa  cea  dintâi  era  asemenea   Fiecare  elev  extrage  câte  două  bilețele,  adre-  care tradiție este vorba?
         •  Organizați  o  dezbatere  cu  tema Locurile  sfinte,   identificați sursele de informare.   ghelia sa începe cu genealogia Mântuitorului.   leului, a doua ființă asemenea vițelului, a treia ființă   sează întrebările colegului și notează răspunsurile
         cult și cultură. Stabiliți rolul pelerinajului în contextul   • Alcătuiți o listă de lucrări recomandate, dar și de   Sfântul Evanghelist Matei este prăznuit de către   avea  față  de  om,  iar  a  patra  ființă  era  asemenea   acestuia.  V. Redactează o compunere, de maximum o pagină, cu titlul Bucuria
         manifestărilor  vieții  religioase  și  culturale  a  omului.   izvoare istorice (documente, pisanii, cronici, scrisori,   ortodocși la 16 noiembrie.    vulturului care zboară.  Colegul procedează la fel.  Colindători din Maramureș  Învierii, în care să descrii tradiții legate de Paști din zona ta.
                    90                       36                          93                      94
                                                           5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12