Page 64 - fizica_VI
P. 64

62                 Fenomene mecanice    UNITATEA 2



                                       Experimentează acasă


           1. Construiește o parașută și măsoară             3. Construiește propriul tău anemometru
        viteza ei medie de cădere                         pentru măsurarea vitezei vântului
           ⚫ Vei folosi: o pungă de plastic, 8 bucăți de câte   ⚫ Vei folosi: 20 cm de ață de cusut înfășurată
        25 cm de ață de cusut, o agrafă de hârtie, un obiect   pe un mosor, o minge de ping-pong, un raportor,
        mic atașat la parașută, cronometru, ruletă.       bandă adezivă, un uscător de păr.
           ⚫ Ce ai de făcut? Decupează un octogon cu         ⚫ Ce ai de făcut?
        latura de 10 cm, fă o gaură la 0,5 cm distanță de   Roagă un adult să te
        fiecare colț, leagă   7 cm  10 cm    7 cm         ajute să străpungi
        bucățile de ață la                                mingea de ping-pong
        o gaură a parașu-                         7 cm    cu acul și ața. Odată
        tei, pe o parte, și        24 cm                  ce firul a trecut prin
        la agrafă, pe cea-                        10 cm   minge, fă-i un nod
        laltă, fă o deschi-                               mic într-o parte, pentru a-l ține atașat. Leagă celă-
        dere de 1 cm ×                                    lalt capăt al firului de centrul raportorului. Poți folosi
        × 1 cm în mijlo-           24 cm                  bandă adezivă sau poți face un alt nod. Aliniază rapor-
        cul parașutei.                                    torul la direcția vântului sau a uscătorului de păr.
                                                             ⚫ Indicații.
           ⚫ Indicații.                                      Observă unghiul pe care îl formează firul pe
           ✓ Pentru ca o parașută să fie eficientă, trebuie   raportor, atunci când îl scoți afară. Cu cât vântul
        ca mișcarea de coborâre să fie lentă.             bate mai tare, cu atât unghiul este mai mare.
           ✓ Măsoară cu cronometrul durata mișcării.         Repetă experimentul și cu uscătorul de păr.
                                                             Ce observi? Fă o poză. Explică. Include explica-
           ✓ Măsoară cu ruleta distanța parcursă; măsură-  ția, însoțită de poză, în portofoliu.
        toarea este cu atât mai precisă, cu cât distanța par-
        cursă de parașută este mai mare.                     4. Cum măsor viteza?
           ✓ Calculează viteza medie a parașutei (viteza     ⚫ Ipoteza: Care crezi că sunt carac-
        momentană variază pe parcursul căderii)           teristicile mișcării unei picături de apă
           ✓ Încearcă să construiești o parașută ce cade mai   care cade în ulei?
        încet, folosind materiale diferite.                  ⚫ Vei folosi: un cilindru gradat, o pipetă, ulei, apă
           Ce observi? Fă o poză. Explică. Include explica-  colorată (sirop, colorant alimentar etc.), cronometru.
        ția, însoțită de poză, în portofoliu.                ⚫ Ce ai de făcut?
                                                             Umple cilindrul gradat cu ulei. Ia în pipetă apă
                                                          colorată și filmează căderea unei picături în cilin-
           2. Cocktail                                    dru. Identifică în video, la intervale regulate, locul

           Vlad are trei lichide în cantități egale (ulei, gli-  în care se află picătura și momentul de timp. Care
        cerină, apă), pe care le toarnă într-un pahar astfel   este distanța între fiecare două determinări? Care
        încât să nu se amestece. Pentru a afla ordinea în   este intervalul de timp/durata între fiecare două
        care trebuie să toarne lichidele, studiază tabelul cu   determinări? Calculează, pentru fiecare interval,
        densități (la temperatura camerei) și află densitățile   viteza medie corespunzătoare și noteaz-o într-un
        fiecăruia. Realizează practic.                    tabel cu datele determinate de tine.
           Ce observi? Fă o poză. Explică. Include explica-  Ce poți spune despre valorile vitezelor medii?
        ția, însoțită de poză, în portofoliu.                Ce observi? Fă o poză. Explică. Include explica-
                                                          ția, însoțită de poză, în portofoliu.
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69