Page 127 - fizica_VI
P. 127
125
Recapitulare finală
1. O echipă de elevi de clasa a VI-a are de testat apă, un vas gol, hârtie milimetrică, bandă adezivă
proprietățile fizice ale lichidelor: miros, volum pro- și foarfecă.
priu, transparență, densitate, vâscozitate. Ei au la a) Descrie o metodă experimentală pentru a
dispoziție următoarele materiale: sirop de porumb, determina cât mai precis volumul paharului de
detergent lichid, apă, ulei vegetal, colorant alimen- iaurt, utilizând doar materialele din figură.
tar, pahar de plastic, cupe mici de plastic, lingură, b) Identifică sursele de erori ce pot să apară în
șervețele. Descrie modul de lucru pentru fiecare din acest experiment.
proprietățile fizice de mai sus.
7. După ce o lumânare de tip „pastilă” s-a topit în
2. Care sunt mărimile fizice care se modifică în întregime, Carla a decis să determine aria bazei
urma unor interacțiuni descrise de fenomenele căpăcelului de aluminiu cu hârtie milimetrică.
fizice redate în imaginile de mai jos? Măsurătorile le-a înregistrat într-un tabel (ca cel
din figura următoare), pe o foaie de hârtie. Hârtia
a fost însă pătată cu cerneală, astfel că nu se vede
o parte din tabel. Ce crezi?
a) Ce reprezintă valoarea 951,33?
b) Care este rezultatul determinării ariei bazei
3. Enumeră fenomenele fizice care pot fi observate căpăcelului?
în timpul erupției vulcanului din figură și preci- c) Identifică sursele de erori ce au apărut în expe-
zează tipul fiecăruia. rimentul descris.
Nr. Nr. A A ΔA ΔA
m
det. pătrățele (mm ) (mm ) (mm ) (mm )
2
2
2
2
1 950 950 1,33
2 951 951 951,33 0,33 1,11
3 953 953 1,67
8. Rezultatul măsurării creșterii nivelului mării
într-un an este (3,1 ± 0,7) mm. Ce reprezintă cele
două numere?
9. Un automobil parcurge 10 km cu viteza de 10 m/s
și restul de 20 km, cu viteza de 20 m/s. Detemină:
a) durata totală a mișcării;
4. Efectuează următoarele operații și exprimă rezul- b) viteza medie a automobilului.
tatul în unități ale Sistemului Internațional:
a) 0,005 km + 5 cm = ? b) 2 t + 2222 mg = ? 10. Vlad parcurge un traseu lung de 24 km.
c) 5 L + 25 dm = ? d) 127°C + 488 K = ? Determină viteza cu care se deplasează, știind că
3
el ajunge la destinație la aceeași oră cu Darius, care
5. Un vas cubic cu latura l = 10 cm (măsurată în a parcurs același traseu cu bicicleta, cu viteza de
interior) este plin cu apă. Dacă se scot 300 cm , care 12 km/h, dar a plecat cu 2 ore mai târziu.
3
va fi înălțimea apei din vas?
11. Reprezintă pe același grafic mișcările liniare
6. Un elev dorește descrise de 2 mobile ale căror poziții x și x față de
1
2
să determine reper sunt date în tabelul de mai jos. Ce poți spune
volumul unui despre mișcarea fiecărui mobil?
pahar de iaurt.
El are la dispozi- Punct pe traiectorie A B C D E F G
ție un pahar de Poziția x (cm) 0 0 0 0,5 1 1,5 2
1
iaurt, o fiolă cilin- Poziția x (cm) 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5
2
drică, un vas cu Timpul t (s) 0 1 2 3 4 5 6