Page 63 - biologie_VI
P. 63

II      FUNCȚIILE DE NUTRIȚIE ÎN LUMEA VIE    61



                                                                                                  1. a
                 Observă și compară
              1. Observă imaginile alăturate cu plămânii unor vertebrate și preci-                           1. b
           zează câte o caracteristică pe care o au.
              2. Corelează dezvoltarea sistemului respirator cu modul de viață al
           acestor organisme.

                       Respirație pulmono-cutanată și pulmonară                              1.
              Amfi bienii adulți (1.) au plămânii slab dezvoltați, cu au aspect de
           saci, având o suprafață mică de respirație (1.b). Pentru că aportul de oxi-
           gen doar prin plămâni era insuficient, a apărut și respirația cutanată,                             2.a

           folosită exclusiv când animalul este scufundat, dar și ca o completare a
           respirației pulmonare, pe uscat. De aceea, pielea amfibienilor (1.a) este         2.

           subțire, umedă și bogat vascularizată, favorizând difuziunea oxigenului.                         3.a
           Amfibienii sunt primele vertebrate care au ieșit din apă pe uscat.


              Reptilele (2.) au plămânii cu  o cutare mai accentuată decât la amfibi-

           eni (2.a), deci o suprafață mai mare de contact cu aerul, fiind primele verte-      3.
           brate a căror respirație este exclusiv pulmonară (chiar și reptilele acvatice

           au respirația pulmonară). Respirația este mai intensă decât la amfibieni.
              Păsările (3.) au plămânii bine dezvoltați. Ei se continuă cu nouă saci
           aerieni (3.a – prelungiri ale bronhiilor), unii ajungând în interiorul oa-
           selor goale (astfel scade greutatea corpului). În timpul zborului, când pa-
           sărea ridică aripile, are loc inspirația și aerul trece, prin plămâni, în sacii
           aerieni. Când pasărea coboară aripile, are loc expirația, iar aerul din saci,
           care sunt comprimați, trece încă o dată prin plămâni în drumul lui spre   4.            4.a
           exterior, lăsând și oxigenul care nu a fost cedat la prima trecere. Depla-
           sarea prin zbor necesită o cantitate mare de energie, deci și de oxigen.     Compară și asociază!
           Respirația la păsări este  mai eficientă ca la mamifere. Când pasărea nu

           zboară, ventilația se face cu ajutorul mușchilor respiratori.          Organismul  1.  este  un  stadiu  în  dez-
              Plămânii mamiferelor (4.) sunt elastici și străbătuți de tuburi carti-  voltarea unui organism, care are respira-
           laginoase. Schimburile de gaze cu mediul se realizează la nivelul alveo-  ție dublă, prin organele 2.b. și 2.c. Iden-

                                                                                 tifică  organismele  respective  precum  și
           lelor pulmonare (4.a).                                                organele de respirație (a., b., c.) din ima-
                                                                                 ginea de mai jos. Explică de ce organis-
                 Reține!                                                         mele  identificate  au  organe  diferite  de

                                                                                 respirație.
               În funcție de modul în care se fac schimburile de gaze între orga-
            nism și mediu, la vertebrate se întâlnesc următoarele tipuri principale   a.
            de respirație: branhială, pulmono-cutanată și pulmonară.                              b.    c.
                                                                                     1.
                 Exerciții și aplicații practice                                                     2.


              A. Alegere simplă:
              Respirația pulmonară se întâlnește la:
              a. somon;          b. proteu;           c. pelican;    d. rechin.
              B. Recunoaște, în imaginea alăturată, grupele de organisme ai că-
           ror plămâni sunt notați cu cifre, după modelul: 3 – plămâni ai reptile-
           lor. Numește organul notat cu 1 și organismele la care se întâlnește.  1.      2.     3.     4.      5.
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68